top of page

לקבלת המדריך: איך ליצור חלל עבודה תומך FLOW

במדריך תלמדו מה הם 4 הדברים שיכולים לעודד או לחסל Flow במרחב העבודה שלכם, בין אם המשרד שלכם הוא בבית או במקום העבודה

חוברת.png

להשאר מעודכן

מוזמנ.ת להצטרף לקבוצת וואטסאפ שקטה עם עדכונים על הרצאות קרובות, תכנים חדשים, סרטונים ועוד הטבות ששמורות לחברי הקבוצה

ארבעת שלבי היצירה והחיבור למחזור ה-FLOW

הספר The Art of Thought מאת גראהם וואלס נחשב לפורץ דרך בתחום החשיבה היצירתית.

בספר הוא מתאר את ארבעת השלבים של כל תהליך יצירה.

התיאור שלו גורם לתהליך היצירה האקראי והמסתורי להיראות קצת פחות אקראי ומסתורי.


 בואו נסתכל קצת על 4 השלבים: הכנה, דגירה, הארה ואימות.


השלב הראשון הוא הכנה. במהלך ההכנה, אנחנו לומדים כל מה שאנחנו יכולים על הבעיה.


השלב השני הוא דגירה. (Incubation) דגירה היא התקופה שבה כל האינפורמציה שהעמסנו בשלב הראשון שוקעת ומתארגנת לה מחדש בצורה אסוציאטיבית ולא מודעת. הדגירה מתרחשת בכל פעם שאנחנו לא עובדים באופן פעיל על הבעיה. כשאנחנו עושים משהו אחר: מטיילים, משחקים, מתאמנים, בוהים בקיר ואפילו כשאנחנו ישנים.


השלב השלישי הוא ה״הארה״: (Illumination) הארה היא רגע ה-aha הרגע שבו ״נפל אסימון״ רגע של תובנה, כשהנורה נדלקת מעל הראש. זה הבזק מחשבה שמגיע ללא מאמץ חשיבתי.


רגעי הארה הם הרגעים שגורמים ליצירתיות להיראות כל כך מסתורית בגלל שהם פתאומיים ובלתי צפויים. הם קורים במקלחת, או אחרי שהתעוררנו משינה, הם יכולים לקרות בזמן הליכה או בזמן שאנחנו מכינים ארוחת בוקר. הם קורים בכל מני סיטואציות, אבל המכנה המשותף ביניהם הוא שהם לא קורים בזמן שאנחנו יושבים וממוקדים בבעיה, אלא דווקא כשהסרנו את המיקוד מהבעיה.


לבסוף, וואלאס הציע שלב רביעי, שלב האימות.

זה השלב בו אנחנו מעריכים את הרעיון שהגענו אליו בשלב ההארה.

אנחנו מוודאים שמה שעשינו הגיוני, ומתאים. אם זה טקסט אנחנו בודקים את העובדות שלנו ומתקנים את הדקדוק שלנו, אם זה מוצר אנחנו בודקים שהוא עובד ושאין תקלות, 

אנחנו מביאים את ה״פיניש״ שנדרש לסיים את היצירה שלנו.


החיבור של מעגל היצירה למחזור ה-FLOW

מחקרי ה-Flow גילו 4 שלבים דומים, הם קראו להם:

שלב המאבק, שלב השחרור, שלב ה-Flow ושלב ההתאוששות.

כשמחברים בין 2 התגליות האלו אפשר להסיק שיש כאן הבנה מאוד ברורה שבכל תהליך יצירה יש צורך ב-2 מצבי תודעה: פוקוס ורגיעה.


אנסה להסביר את זה כחלק מתהליך יצירה:

כל יצירה מתחילה ברעיון, רעיונות יצירתיים מגיעים אלינו בזמן של נחת.

לכן, כדי להיות בשלב במחזור היצירה שנקרא ההארה (Illumination) אנחנו צריכים להיות במצב של קבלה, הרפייה, רגיעה (זו הסיבה למה רעיונות טובים קורים בזמן מקלחת).


אז עכשיו יש לנו רעיון טוב, מה השלב הבא?

איך אני גורם לרעיון הזה להתגשם במציאות? בשביל זה צריך מחקר ותכנון, שלב ה-Preparation (המקביל ל-Struggle במחזור ה-Flow) בתכנון אנחנו מתחילים להעמיס אינפורמציה על המערכת שלנו, חוקרים את מה שיש לחקור כדי להבין איך להפוך את הרעיון הזה למציאות.

איזה מצב תודעתי נדרש בשלב הזה? פוקוס


על פי מחזור היצירה השלב הבא הוא שלב הדגירה, (במחזור ה-Flow זה ההרפייה), השלב בו האינפורמציה שקלטנו עוברת תהליך עיכול באזור התת מודע שלנו. זה השלב בו אנחנו מרפים מהפוקוס, מניחים לדברים לשקוע.

איזה מצב תודעתי נדרש בשלב הזה? רגיעה.

אז בשלב הזה כבר קל להבחין שפוקוס ורגיעה נדרשים לתהליך יצירה,

אבל השאלות שעולות עכשיו הן: איך הופכים את ההבנה הזו לפרקטיקה.


בשביל זה צריך להיכנס לפרטים של כל שלב במחזור ה-FLOW. מוזמנים לקרוא על זה בפוסטים המקושרים לפוסט הזה

Comments


הרצאות קרובות

אין אירועים כרגע
Buttom
bottom of page